ATSO’dan “Antalya Piyazı”na Sertifika

8 Ağustos 2018 Çarşamba

Antalya Ticaret Sanayi Odası (ATSO) “Antalya Piyazı”na Coğrafi İşaret Tescil Belgesi Uygulamasına resmen başladı. ATSO Başkanı Davut Çetin, düzenlenen törenle Antalya’nın geleneksel lezzet duraklarından Topçu Restoran’ın yöneticisi Koray Gül’e ilk sertifika ve plaketi verdi. Yapılan değerlendirmelerde standartlara uygunluğu onaylanan Restorana “Antalya Piyazı Coğrafi İşareti Kullanma Yeterliliği ve Yetkisine Sahiptir” ibaresinin yer aldığı kullanma iznine ilişkin sertifika verilirken, ayrıca restoranın duvarına bir plaket asıldı.


ATSO’dan “Antalya Piyazı”na Sertifika

Basın mensuplarına yapılan çalışmayla ilgili bilgi veren Davut Çetin, “Antalya Piyazı”na Coğrafi İşaret Tescil Belgesi uygulamasına Antalya'mızın tarihi Topçu Kebap restoranında başlıyoruz. Hem yöresel ürünlerimizi geliştirmek hem de restoranlarımızı teşvik etmek için bu belgeyi böyle törenle veriyoruz. Antalya piyazı için tören düzenliyoruz, umarım ki, bundan sonra başka yöresel ürünlerimiz için de tören yaparız. Bugün Topçu ile başlıyoruz, umarım ki, diğer restoranlarımız da yöresel ürünlere ilgi gösterir, sahip çıkar ve bu belgeyi alırlar.

Antalya piyazı tescili ile amacımız piyazı korumak değildir, asıl amacımız Antalya'nın kültürünü, kimliğini, farklı değerlerini korumak ve kültürün katma değere dönüştürmektir.

Bir kentin kimliği mimarisi, yemekleri, esnafı, insanlarının davranışı, sanat gibi unsurlardır. Kentlerimiz kimlikli olursa, insan da kimlikli, kişilikli olur. Kentin kültürünü, kimliğini kaybettiği yerde turizm ve ticaret gelişmez, hatta insanların da kültürü ve kişilikleri zayıflar.

Biz bu nedenle 2016 yılından itibaren önemli yöresel ürünlerimiz için coğrafi işaret tescili alıyoruz. Antalya piyazı tescil çalışmasına da 2016 yılında başladık, bu yıl tescil aldık ve bugün ilk tescil belgemizi veriyoruz.

“Antalya Piyazı” üreten, satışa sunan ya da menüsünde, kartvizitinde, ambalajında, tabelasında, ticari unvanında vb. yerlerde bu adı kullanan ya da satış, pazarlama, reklam, promosyon vb. faaliyetlerinde bu adı kullanan veya kullanmak isteyen kişiler hak sahibi olan Antalya Ticaret ve Odası’ndan kullanma izni almaları gerekmektedir.

Biz kalite standardına uygunluğa bakıyoruz ve bugün olduğu gibi, “Antalya Piyazı Coğrafi İşareti Kullanma Yeterliliği ve Yetkisine Sahiptir” ibaresinin yer aldığı sertifikayı veriyoruz” dedi.

ATSO

TAHİNLİ PİYAZ BİR ANTALYA BULUŞUDUR

Başta İstanbul olmak üzere Türkiye’nin çeşitli kentlerinde bazı restoranların “Antalya piyazı” adıyla servis yaptığını vurgulayan ATSO Başkanı Davut Çetin, “Onların da artık bizden onay almaları gerekiyor. Tahinli piyaz bir Antalya buluşudur, Antalya'nın fikri mülkiyetidir, bu hakkımıza herkes saygı göstermelidir” diye konuştu.

Dünyada coğrafi işaretli ürünler pazarının 200 milyar dolara ulaştığını kaydeden Davut Çetin, sözlerini şöyle sürdürdü;

“Günümüzde tüketici artık yediği yemeğin, sebze ve meyvenin özgün olmasını istiyor. Dünya coğrafi işaretler pazarı 200 milyar dolara ulaştı. Avrupa Birliği'nde bu pazar 55 milyar avroluk bir değere ulaşmıştır. AB'de coğrafi işaretli ürünlerin fiyatları coğrafi işaretli olmayan benzerleri ürünlerden 2-3 katı daha yüksek. Türkiye'de coğrafi işaret alabilecek yaklaşık 2 bin 500 ürün bulunmakta. Bugüne kadar 363 ürün için tescil alındı, 408 ürün coğrafi işaret için sırada.

ATSO

SIRADA SERPME BÖREK VE REÇELLER VAR

Biz de halen Antalya Turunç Kabuğu Reçeli, Antalya Bergamot Kabuğu Reçeli, Antalya Usulü Kabak Tatlısı ve Antalya Serpme Böreği için tescil alma çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Ayrıca yöresel ürünlere, mutlaka tarihi, geleneksel ürün olarak da bakılmamalıdır. Elmalı'ya özgü leblebi, helva da yöresel ürün olur. Aslında piyazla birlikte Antalya susamına da sahip çıkmalıyız, böylece burada turizm ve ticaret gelişirken kırsal alanda da tarım gelişecektir.

Önemli olan bir yörede üreticinin özgün ürün üretmesi ve ürününe sahip çıkmasıdır. Bugün Avrupa'da birçok bölge yüzde 100 yerli ürün etiketiyle yerel ürünlerini satmaktadır. Avrupa'da özellikle küçük illerde ve ilçelerde otellerde ve restoranlarda yörenin eti, yörenin tahılı, sebzesi kullanılmakta ve satılmaktadır. Yöresel ürünler hem bölge ekonomisini geliştirmekte hem de turizme bir zenginlik katmaktadır.

Antalya Piyazı konusunda ilgi çekmek ve farkındalık yaratmak için bütün oda ve borsalarımızla işbirliği yapacağız. Ayrıca şu an ilimizin tüm ilçelerinde billboardlarda Antalya Piyazı tescili ile ilgili odamız tanıtım afişleri yer almakta. Belediyelerimizin de desteğiyle afiş tanıtımı yaptık.

ATSO

ANTALYA TURİZMİ GASTRONOMİYLE GELİŞMELİDİR

Antalya turizmi bu tür kültür çalışmalarıyla, gastronomiyle gelişmelidir. Restoranlarımıza bu konuda büyük görev düşmektedir. Her sektör özgün ürün üretmeye ve markalaşmaya yönelmelidir. Bugün Antalya'da geleneksel Antalya yemekleri yapan kaç restoranımız kalmıştır. Biz Hüseyin Çimrin'in Antalya yemekleri kitabını bastık, sektör mensupları bunları denemelidir. Restoranlarımız hem geleneğe sahip çıkmalı hem yenilik yapmalı hem de turisti çekecek kampanyalar yapmalıdır. Bunları yapmadan oturursak, kent merkezinde restoranlar ve mağazalar özgün ürün satmazsa turizmi ve ticareti geliştiremeyiz.

Yerel basınımızın da bu konuda sorumluluğu olduğunu söylemek istiyorum. Yöresel ürün ve mutfağa dikkat çekmeliyiz. Antalya'nın usta şeflerini yazmalı, tanıtmalıyız. Antalya'da yaşayan herkese Antalya kültürünü tanıtmalıyız.

Antalya gastronomi günleri, gastronomi festivali gibi günler düzenleyebiliriz, yemek yarışmaları yapabiliriz. Basınımız da bu konularda destek olursa bu tür faaliyetlerle kenti canlandırırız.”

ATSO 

COĞRAFİ İŞARET ALAN “ANTALYA PİYAZI”NIN TARİFİ;

Kullanılan Malzemeler

Kuru fasulye, tahin, sarımsak, kaya tuzu, limon suyu, sirke, domates, soğan (isteğe göre), yumurta (isteğe göre), maydanoz, zeytinyağı.

Ana Malzeme

1 kg kuru fasulye: Sıra tipi kuru fasulye (mat, damarlı, küçük taneli)

Tarator Malzemeleri

Haşlanmış kuru fasulye 2-3 yemek kaşığı (Piyazcıların bazıları sosa fasulye koymadıklarını, sosunu yoğunlaştırdığını söylemektedirler.)

1 kg tahin: Kavrulmamış, açık renkli, yerli susamdan yapılmış tahin

1 baş sarımsak: Kaya tuzu ile dövülmüş yerli sarımsak

1 yemek kaşığı tuz: Kaya tuzu

250 ml. limon suyu: Mevsimine göre Antalya’da yetiştirilen Kara limon veya İnterdonato limonu suyu

250 ml. sirke: Üzüm sirkesi

Üst Malzemeler

Domates: Mevsimine göre tarla veya sera domatesi

Soğan: Beyaz, tatlı soğan (isteğe göre)

Yumurta: Haşlanmış yumurta (isteğe göre)

Maydanoz: Günlük, taze maydanoz

Zeytinyağı: Naturel sızma

Fasulye Haşlama

Fasulye bir gün önceden tuzlu suda ortam sıcaklığında bekletilir. Geceden bekletilen suyu dökülür, birkaç kez suyu değiştirilir. Üste çıkanlar ve köpüğü alınır. Fasulyeler çatlayıp iyice pişinceye, haşlama suyu çekilir gibi oluncaya kadar haşlanır ve ılımaya bırakılır. Süzülerek tabağa alınır.

Tarator Hazırlama

Tarator sosu hazırlanırken tahin, limon suyu, kaya tuzu, sarımsak ve sirke (isteğe bağlı 2-3 yemek kaşığı haşlanmış fasulye) kullanılır. Büyük çaplı üretimde oran olarak, 1 kg tahine 250 ml. sirke, 250 ml. taze sıkılmış limon suyu, 1 yemek kaşığı kaya tuzu ve 1 baş sarımsak kullanılır.

Servise Hazırlama

Fasulye ılıkken üzerine tarator sosu gezdirip, karıştırılır, üzerine de doğranmış domates, isteğe göre soğan ve haşlanmış yumurta eklenir. Zeytinyağı ve maydanoz ile süslenerek servis edilir.

 

Türkiye Odalar ve Borsalar BirliğiTürk Patent EnstitüsüKadın Girişimciler KuruluGenç Girişimciler KuruluBatı Akdeniz Ekonomisini Geliştirme VakfıAntalya AB Bilgi BürosuEnterprise Europe Network
Her hakkı saklıdır.© 2018 Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Gizlilik & Güvenlik | Telif Hakları
  • Antalya Kültür Sanat
  • Antalya the Destination
  • Antalya Kadın Müzesi